אבחון לקויות למידה, בדגש על לקויי שמיעה, הוא אחד התחומים החינוכיים החשובים בעולמנו כיום
עבור מי שעובד בתחום החינוך, וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על כל מה שנוגע ללקויות למידה וללקויי שמיעה, חינוך הוא שליחות. אי אפשר לעבוד בחינוך, עם כל המחויבות המפרכת והקשיים השונים הכרוכים בכך, מבלי לחוש שליחות אמיתית לתחום, והדבר משמעותי פי כמה וכמה כאשר מדובר בעבודה חינוכית באבחון לקויות למידה – לימודי לקויי שמיעה. מסגרת לימודים זו, שבה ניגע בהרחבה בהמשך, מכשירה את דור העתיד וההווה של אנשי החינוך ללקויי הלמידה בישראל, בדגש על תלמידים הסובלים מלקויות שמיעה, ולכן מיומנויות הלמידה והתקשורת שלהם פגועות. נושא השליחות של מי שלומד את התחום לתואר שני הוא נושא משמעותי ביותר שלא ניתן להפריד אותו מהלימודים, ויש קשר הדוק בין הרצון של הסטודנט לתרום ולבנות את החברה שלנו, דרך תלמידים שהחינוך והלימוד שלהם הוא אתגר לא קטן, לבין היכולת לסיים את מסגרת הלימודים המשלבת בין שלבים עיוניים, מחקריים ויישומיים יד ביד. כעת, נכיר בצורה טובה יותר את מסגרת הלימודים הספציפית עליה אנחנו מדברים, הנלמדת במסגרת תואר שני באבחון לקויות למידה מטעם אוניברסיטת תל אביב.
הסבר מעמיק על מסגרת התואר השני של אבחון לקויות למידה – לימודי לקויי שמיעה, באוניברסיטת תל אביב
[fusion_builder_container hundred_percent="yes" overflow="visible"][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"]
- מבנה התכנית והקבלה – לימודים בתחום של אבחון לקויות למידה – לימודי לקויי שמיעה לתואר שני באוניברסיטת תל אביב הם לימודים שכמובן בכדי להתקבל אליהם יש צורך בסיום של תואר ראשון, בציון גמר של 85 ומעלה. תהליך הקבלה מבוסס על הרקע הלימודי של המועמדים, ראיון אישי שייערך איתם, ושיחה על מאמר שאותו הם יתבקשו לקרוא. באופן כללי, תכנית הלימודים עצמה נמשכת שנתיים, כאשר ישנם שני מסלולים לתואר – מסלול עם עבודת גמר ומסלול ללא עבודת גמר, כאשר הבחירה ביניהן מתבצעת בסוף שנת התואר הראשונה. הלימודים עצמם מחייבים השתתפות בקורסים בשלושה ימים בשבוע, כאשר במסלול עם עבודת גמר מחויבים הסטודנטים להשתתף ב-36 ש"ס, וללא עבודת גמר להשתתף ב-42 ש"ס. כעת, נכיר את הלימודים עצמם טוב יותר.
- כיצד בנויים הלימודים? התוכנית ללימודי אבחון לקויות למידה – לימודי לקויי שמיעה, היא תכנית שמעמיקה את הידע על מאפיינים קוגניטיביים, חברתיים, רגשיים, שפתיים ותקשורתיים של אוכלוסיית לקויי השמיעה, מילדות ועד בגרות. במקרים רבים, לימודים אלה יבור תואר שני באבחון לקויות למידה הולכים יד ביד עם הוצאה של תעודת הוראה לחינוך מיוחד, כאשר המטרה של התכנית היא להכשיר בסופו של דבר אנשי מקצוע ובעלי תפקידים בתחומי יישומיים וחינוכיים בפועל, וכן בתחומים ניהוליים ומחקריים בתחום לקויי השמיעה. ניתן להבין, די בקלות, כי מדובר בתכנית ייחודית באמת – תכנית שבה כל אחד יכול לסלול את הדרך שלו ולבנות את הדמות שלו בעבודה עם לקויי הלמידה ועם לקויי שמיעה באופן ספציפי, כאשר הלימודים מתמקדים לא רק באבחון אלא גם בסביבה, במשפחה ובמשמעויות חברתיות ורגשיות בתחום.
תואר שני באבחון לקויות למידה – התוכנית הייחודית והבלעדית של אוניברסיטת ת"א מכשירה אנשי מקצוע חשובים וערכיים בתחום לקויות הלמידה והשמיעה
כמו שהתחלנו את המאמר כך גם נסיים אותו, ונבהיר כי כל מי שמגיע למסגרת לימודים בתחום החינוך ככלל, ועל אחת כמה וכמה בתחום של אבחון לקויות למידה – לימודי לקויי שמיעה, חייב לעשות זאת מתוך ערכים ומתוך שליחות. ישנם רגעים של עבודה בתחום שיכולים להיות מסתכלים וקשים, וגם ההכשרה היא מקצועית ואקדמית ברמה הגבוהה ביותר – אבל את התגמול האמיתי מגלים בעבודה עצמה, עם משמעויות חינוכיות וערכיות שאין כדוגמתן.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]